Állandó oldalak

ÜDV KÖZTÜNK!
Ne csak a rendezvényeken találkozzunk! A KOCKAFESZT LEGO rajongói blogja.
KERESÉS
ARHÍVUM
BLOGAJÁNLÓ
2018.
11.30.

Idén jelent meg a LEGO Powered Up (röviden PU) rendszer a két új LEGO CITY vonatban és egy távirányítós Batmobilban. Helyesebben, ha a kompatibilitást és azt a tényt tekintjük, hogy bluetooth alapú a rendszer, akkor már tavaly megjelent a Boost készletben. Jó ez nekünk?

20181104_035239_1.jpg| Balra az új távirányító. Kisebb lett. |

Az új rendszert az előzővel, a Power Functions-szel (röviden PF) könnyen összevethetjük. Meg is tettem, íme, mire jutottam:

Pro

  • A bluetooth technológiának köszönhetően nem kell többé külön elemtartó és vevőegység. Arra sincs így szükség, hogy a távirányításra használt eszköz lássa az irányított játékot.
  • Mostantól mobil eszközünket is használhatjuk a távirányításra, ha letöltjük rá az ehhez szükséges applikációt.
  • A PU kompatibilis a Boost-ban lévő elemekkel, ezzel új játéklehetőségeket kínálva (sőt, az oktatási célra fejlesztett WeDo-val is, elvben).
  • A bluetooth-tal rendelkező részek firmware-je frissíthető, így idővel újabb funkciókat kaphat készletünk.
  • A mostani alkatrészek jól működnek.

Kontra

  • A bluetooth zabálja az energiát. A vonatok valamivel rövidebb ideig bírják szuflával, mint a PF elődök. A távirányítóba is eggyel több elem kell. Drágább az üzemeltetés.
  • Az elemtartó dobozhoz legfeljebb 2 periféria csatlakoztatható, míg a PF-nél akár több alkatrészt is ellátott árammal az áramforrás. (Olvasóink észrevétele. Köszönjük!)
  • Persze, a távirányító négy eleme kiváltható az okos készülékkel (ekkor már talán olcsóbb is), de felvet néhány nevelési kérdést, mennyire jó az, ha a gyereket egy egyébként konstrukciós játék használata közben is egy képernyő elé tereljük.
  • Az applikáció egyelőre nem képes több vevőegység együttes kezelésére.
  • A váltás sajnos nem csak e tekintetben nem hozott a LEGO Csoporthoz egyébként nagyon is illő környezettudatossági változást.
  • A PU félkésznek tűnik, alkatrész kínálatát tekintve. 

A hátrányok közé sorolt utolsó két pontot szeretném kicsit bővebben kibontani, főleg, mivel volt szerencsém az egyik LEGO tervezőnek, Jamie Berardnak személyesen is feltenni az ehhez kapcsolódó kérdéseket.

20181104_035639_1.jpg

Nos, kezdjük a környezettudatossággal. Ebben élen jár a LEGO, a gyártási folyamatot, a felhasznált alapanyagokat, disztribúciót, de még a társadalmi szerepvállalást is tekintve. Mégis, a Powered Up csak rontott az elemigényen és a készletek tartalmában sem hozott forradalmat.

Vegyük például az új LEGO CITY személyvonatot. Tervezése megengedi nekünk, hogy két készletet összeillesszünk és egyetlen hosszú járművet kapjunk. A jókora szerelvény irányításához két elemtartóra lesz szükségünk és egy távirányítóra. Igen ám, de két távirányítónk lesz, ami közül az egyiket valószínűleg nem használjuk majd. Történhet ez egy szett megvásárlása esetén is: a felhasználó dönthet úgy, hogy csak a mobilját használja vezérlésre, de akkor a készletben lévő távirányítót fölöslegesen gyártották le.

powered_up_train.png

Mennyivel jobb volna, ha a vevő maga dönthetné el, milyen, a vonat mozgatásához szükséges alkatrészeket vásárol? Ezzel a módszerrel a Powered Up tartozékok nélküli készlet ára a mostaninál olcsóbb lehetne, így többen hozzájuthatnának az új LEGO CITY vonatokhoz - azok is, akik szűkösebb anyagi keretek mellett inkább tologatnák a szerelvényt, de így is nagyon örülnének neki. Ha pedig valaki mégis elektromosan mozgatná az egészet, maga állíthatná össze, hogyan szeretné ezt megoldani. Használhatná akár valamelyik régi LEGO meghajtást is. Nem volna fölösen legyártott PU alkatrész.

Persze a saját tervek alapján történő összerakáshoz az is nagyon fontos volna, hogy legyen sokféle választható PU bővítmény - de nincs! Olyan, mintha egy félkész rendszer első hírvivőit látnánk. A vonatban megjelent a pazarlásra és elemhasználatra kényszerítő elemtartó doboz, de nincs újratölthető akkumulátor, ahogyan a PF esetén volt. Nincs világítás a vonatunkba. Ez már van, köszönjük olvasónknak a jelzést! Csak kétféle motort kaptunk eddig: a vonatmotort és a már említett Batmobilban megjelent kis motort. Talán ez is az oka annak, hogy a novembertől kapható Vestas szélkerékben még a PF teljesít szolgálatot és a LEGO Technic készletekben sem történt meg a váltás.

jamie.jpg| A Q&A session Dániában, a LEGO dolgozóival. Balról az első Jamie. |

A helyzetről tettem fel kérdéseket Dániában a LEGO egyik vezető tervezőjének, Jamie Berard-nak, aki az alábbi válaszokat adta. A kérdések elhangzása után a válaszolók egymásra néztek és másodpercekig csak hallgattak, látszott, kellemetlen a téma.

  • A Boost és a Powered Up fejlesztése némileg késésben van. Ezért például, a hullámvasút szettben is belépő szintű a Boost kocka integrációja, ennél többre is képesek lettek volna, ha időben vannak.
  • Az a terv, hogy a későbbiekben a PU, mint egységes rendszer lesz jelen a LEGO termékekben, ám a bevezetése nagyon fokozatos. Hogy milyen új kiegészítők érkeznek, nem árulhatta el.
  • Három okból döntöttek az elemtartók használata mellett. Az egyik, hogy az akkumulátorokra más szabályozás van érvényben, ezért ezzel egyszerűbb. A másik, hogy az akkumulátorok töltése a 230V-tal kapcsolatos és ezt veszélyesebbnek találták, mint a csavarhúzózást az elemcseréknél. A harmadik ok, hogy az elemtartót választva megfelelő áron tudják tartani a készletet. (Utóbbinak némileg ellentmond, hogy a jó minőségű AAA elemek folyamatos, vagy a jó minőségű újratölthető AAA elemek egyszeri vásárlása elkerülhetetlen, tehát a teljes játékélményhez vezető beszerzések végösszege lehet olyan magas, mintha egy akkumulátor volna a szettben.)
  • Azt, hogy miért nem adnak opciót a vásárlónak (hiszen a fogyasztó is lehet tudatos, a LEGO saját gyártási szempontjain túl), nem kommentálta.

20181104_035652_1.jpg

Nos, így állunk. A LEGO Powered Up rendszere egy izgalmas újítás, amiben rengeteg potenciál rejlik - ám úgy fest, ezt csak lépésenként fogjuk megtapasztalni. Sajnos a frissítéssel együtt nem érkezett meg az az újítás, hogy a fogyasztó tudatosabb lehessen a termékek megvásárlásakor és takarékoskodjon az alkatrészekkel, vagy a jövőben felhasználandó tripla A elemekkel. Az elemtartó akkumulátorra cserélése sem történt meg. Nagyon bízom benne, hogy a LEGO Csoport lendületesen fejleszti majd a rendszert és idővel javul a helyzet - ha minden igaz, így lesz!

Ha tetszett a bejegyzés vagy szereted a LEGO-t, csatlakozz hozzánk facebook-on!

Címkék: vélemény lego vezérlés irányítás power functions powered up PF PU PUp jamie berard

A bejegyzés trackback címe:

https://kockafeszt.blog.hu/api/trackback/id/tr4514405802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ashi Valkoinen 2018.12.01. 14:42:18

Van powered up vilagitas, hasonlo kialakitasu a ledhez.

Nem ismertetett hatrany, hogy az lemtarto ket kimenetere 1-1 funkcio teheto, a csatlakozok a PF-fel ellentetben nem pakoljatoak egymasra, igy egy ketmotoros mozdonynak nem lehet vilagitasa, es egy egymotoros mozdony is csak 1 par lampat kaphat, masikat mar nem.

Az infras taviranyitoval ellentetben a bluetooth taviranyito a vonat mukodtetese alatt folyamatosan aktiv, igy parnaponta abban is kell elemet cserelni. Az infras taviranyito 1-1,5 evig is elketyeg napi hasznalat mellett.

Konyvtaroslany 2018.12.07. 21:43:18

Azt nem értem, hogy jön ide az a megállapítás, hogy a 10268-as Vestas szélkerékben még PF van? Hát naná, hogy az van, hiszen az előd 4999-esben is az volt! Ha a 10268-asba is PU meghajtást tettek volna, akkor totál át kellett volna tervezni a belsejét.