Az idén megjelent új személyvonat nem az első LEGO vonatom. Karácsonyokkor ott köröz a fa alatt a téli kisvasút és egy épülő terepasztalomon az Emerald Night is rajta van. Viszont a városomban mindeddig nem volt vonat.
Aztán bemutatták a 60197-est és egyből tudtam, szeretnék egy ilyet. Örömmel fogadtam el egyet a LEGO Hungária Kft-től és ezt kiegészítettem egy sajáttal. Ezt a bejegyzést így ők támogatták, de a termékről alkotott véleményemet ez nem befolyásolja - ők sem kértek erre vonatkozóan semmit.
A készlet legnagyobb újítása valójában nem is annyira a vonat. A vagonok például leginkább csak színezésükben térnek el a korábbi vonat kocsijától. A nagy dobás az új elektronika, a Powered Up, ami már bluetooth-szal kapcsolódik az irányításhoz használt egységhez. Ez lehet távirányító vagy mobil készülékünk, amire már elérhető egy azonos nevű app, ami kelleni fog a telefonos vezérléshez.
A kütyükről és a működésükről később, most térjünk vissza az építményhez. Sínből csak 4 darab egyeneset kapunk, valamint 16 ívelt sínt. Ez kevés, egyértelműen arra ösztönöz minket a vonattal való játék, hogy bővítsük a sínhálózatot. A négy egyenes sín valamelyikéhez érdemes hozzáépíteni a megállóhelyet és a lámpát.
Utóbbi nagyon egyszerű építmény, de jó kiegészítő. Előbbi sem bonyolult összerakási módjáról lesz hírhedt, sőt, valójában bántóan kicsi, főleg annak fényében, hogy még nem jelent meg nagyobb állomás az új vonathoz.
A pici peronra éppen elfért két szék és egy információs tábla, indulási idővel és a vasúti hálózat térképével.
Az építést a mozdonnyal folytatjuk. Az egész szettben ez tetszik a legjobban. A színezésén túl az oldalsó mintái, átlós osztása éppolyan menő, mint az eleje. Tudom, vannak, akik szerint a nagy egybe öntött építőelemek a kreativitás elleni bűncselekménynek számítanak, de itt indokoltnak látom. Az ehhez az új elemhez kapcsolódó szélvédőt külön is fel tudjuk nyitni és ha még jobb hozzáférést szeretnénk a belső térhez, az egészet egy mozdulattal lekaphatjuk.
A mozdony belsejében rejtjük el a Powered Up dobozt, amibe 6 darab AAA elemet kell tegyünk. (A távirányítójába 4 darabot.) Ehhez egy olyan csatlakozón keresztül kapcsolódik a vonatmotor, mint amilyennel a Boost készletben is találkozhatunk.
A dobozka elhelyezése egyszerű, ahogyan a csatlakozás is. A Powered Up rendszerről ITT találsz infót bővebben.) A dobozt bekapcsolni és párosítani a tetőn jelzett helyen megnyomva tudjuk.
A két vonatkocsi építése nagyon hasonló egymáshoz, ám mivel más a funkciójuk, tapasztalunk eltéréseket. Az, hogy más a két vagon és az, hogy két vagon és egy mozdony van (szemben tavalyi elrendezéssel), átgondolt tervezésre utal. Egyrészt, így nem válik igazán unalmassá az építés (bár azért így is sok az ismétlődő rész), másrészt két készletet beszerezve, azokat összekapcsolhatjuk. Na de erről majd később.
A kocsikon már nincs nagy matrica, viszont itt is hatszor kell levonót használni, ami nem túl szerencsés. Nem is ragasztottam fel mindet: a vasúttársaság logója a kocsikról szándékosan lemaradt. (A minták háttere átlátszó, ami sajnos pont a mozdonynál nem a legjobb megoldás, mivel az orra futó fehér minta sárgássá válik.)
Az étkezőkocsiban két hosszúkás, keskeny asztal kapott helyet, ezeknél a minifigurák állva tudnak fogyasztani. Az egyik végében van a kiszolgáló pult.
A tető az ablakok felhelyezése után az egyik legismétlődőbb építési folyamat, viszont egyszerű és erőfeszítés nélkül levehető a kocsiról, aminek a belsejéhez csak így férünk hozzá. Bizony, nincs ajtó, mivel ha volna sem azon keresztül történne a játék, így hát fölösleges. Felnőtt szemmel nézve azért nagyon hiányzik.
A személykocsi külsőre csak az ajtók melletti piktogramban tér el a büfévagontól, belül azonban négy szék, két asztalka és egy poggyásztartó van.
Ha a büfénél nem is jutott eszünkbe, most biztosan érzékeljük, talán túl keskeny a LEGO vonatok hat kocka szélessége - ám ez egy évtizedes hagyomány, ami a gyerekek játékélményén aligha ront.
Négy figura lapul a dobozban. A személyzethez tartozik a vonatvezető és a felszolgáló hölgy, mindketten szép egyenruhában.
Utasból sajnos csak kettőt kapunk, viszont ők kimondottan aranyosak. A nőnek két arca van (elszundikálhat az út alatt) és egy új bőröndje. A fiúnál a classic space mintás felsőt emelhetjük ki, mint szép részlet.
A szettről nem alkothatunk véleményt tesztelés nélkül. Az elemeket pikk-pakk bele tudjuk tenni némi szétcsavarozás árán. A távirányító kisebb, mint a régi és a rendezvényeinken azt láttam, az 5-6 éves gyerekek nehezen boldogulnak a kezelésével - ennél a készletnél vegyük komolyan a dobozon lévő kor ajánló minimum értékét! Irányonként 10 lépésben tudjuk adni a kakaót a vonatnak, de 8-nál tovább nem érdemes tolni, mert a készletben lévő sínpályáról könnyen lerepülhet a szerelvényünk. Sőt: a síneket tapadósabb, érdesebb felületre tegyük, máskülönben csúszkálni kezd a sebesen köröző vonat alatt.
| Balra az új, jobb oldalt a régi. |
A Powered Up alkalmazáson belül szintén 10 fokozatú a sebesség, azonban érzésre másképp teljesít a vonat, ha telefonnal és másképp, ha a LEGO irányítóval párosítottuk. Természetesen a gyorsaság függ az elemek töltöttségétől is. Apropó elemek! A távirányítóba tett 4 elem kimondottan sokáig bírja, azonban a vonatban lévők nagyjából 4-5 óra vegyes sebességű üzem után lemerülnek. Mindkettőben a Duracell legjobb nem újratölthető AAA elemét tettem.
A futtatásról szerzett egyéb tapasztalatot és a vonatot működés közben, több szögből, valamint a megduplázott vonatot is megnézhettek a fenti videóban (a távirányítós teszt 11:36-tól).
Érdemes YouTube csatornánkra feliratkozni, mivel számos más bemutatót, szép építményekről készült videót, rendezvény összefoglalót és más érdekességeket is megosztunk rajta.
Az új LEGO CITY személyvonat egy remek készlet, egyszerre szép és cool. Az értékelésénél nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy apró kezeknek, gyerekeknek tervezték, ezért amit mi hiányosságnak vagy kompromisszumnak érzünk, ők valószínűleg észre sem veszik. Arra is gondolnunk kell, hogy ez a termék elsősorban azok számára lehet különösen izgalmas, akik már rendelkeznek más LEGO CITY készlettel, más építőelemmel, ugyanis a vonat környezetét (ha más nem, a peronokat) ezekből kell majd megépíteni - ha mást nem is, de egy méretben megfelelő peront és még néhány utast.
A szett ára nagyon változó, 31000-41000 forint között alakul, ezért érdemes jól megválasztani a vásárlás helyét. Azt azonban tudjuk: ez még nem a végleges ár. Választhatunk, hogy veszünk 2 garnitúra egyszer használatos AAA elemet (ami a kezdeti intenzív játék során biztosan elég lesz), vagy 10 darab újratölthető AAA akkumulátort, dokkal együtt. Az is valószínű, hogy előbb-utóbb mindenki szükségét érzi majd a pálya növelésének, azaz a plusz síncsomag is kelleni fog, esetleg a váltókat is beterveznénk. És, ha nagyon elfog minket a vonatőrület, egy második vonat még boldogabbá tehet majd minket.
Próbáld ki a dupla személyvonatot a békásmegyeri KOCKAFESZT rendezvényünkön, ahol hatodik éve mutatjuk be legújabb terepasztalainkat, építményeinket és játszunk egész hétvégén. Részletek ITT.