Idén nem csak a személyvonatból érkezett új LEGO CITY-be, de kapunk egy új tehervonatot is. Érdekes, de tehervonatból kettő is volt az előző négy évben, míg személyvonatból csak az ICE gyorsvonatokra emlékeztető fehér volt a boltok polcain, egészen 2014-től.
Szembetűnő, hogy a tehervonatok tervezésekor a LEGO teljesen más szempontok alapján jár el, mint a személyszállítók esetében. A személyvonatok modern, cool-hatást keltő dizájnja helyett itt mindig egy zömök mozdonyt kapunk, a szállítmánynál pedig mintha évről évre az volna a cél, hogy valami újat tudjanak felmutatni, ami eddig még nem volt.
Ez jó hír azoknak, akik évek óta gyűjtik a szettekben felbukkanó vagonokat, viszont semleges vagy akár rossz is az újonnan a témába lépőknek. A nagy-nagy variálás közben ugyanis a vagonok tartalma, nagysága is áldozatul esik olykor - érdekes, de a készlet elemszámának növekedése mellett. Valamit valamiért - lentebb a bemutató során leírom, mire gondoltam.
Az építést egy targoncával kezdjük. Kell is a jármű, mivel van raklap a szettben, amit mozgatni kell. A targonca villáját egy gumi rögzíti, azonban ez a gumi játék közben leugorhat a helyéről. Sajnos csak egyet csomagolnak a készlethez.
A következő zacskó egy pénzszállító autó alkatrészeit tartalmazza. Az, hogy autóval kezdünk, számomra furcsa egy vonatos készletnél, ugyanakkor a jelenség nem idegen a LEGO CITY termékvonalában, az ok pedig nagyon egyszerű: irtó sokat dob a játékélményen, ha a teherszállítmányozást a gyerkőc össze tudja kötni az eddig főleg autókkal rótt városába.
A bankos kocsi vezetőfülkéjének ajtajai kinyílnak és a hátul lévő raktérajtók is nyithatók. Bár innen is hozzáférünk a rakományhoz, mégsem ezt célszerű rakodásra használni.
Helyette a puttony felnyíló jobb oldala és teteje ad kiváló elérést az aranyrudakkal és bankjegyekkel tömött raklaphoz.
A vezetőfülkében egy minifigurának van helye, egy széket is tettek bele. A fülke tetejét is le tudjuk emelni, hogy még könnyebb legyen a sofőr elhelyezése.
Egy vasúti átkelőhely megépítése után jutunk el a mozdonyhoz. Annak szimmetriája miatt, az építés némileg ismétlődő, de semmiképp sem mondanám unalmasnak. A mozdony egyszerű színezést kapott, ám ezt feldobjuk néhány matricával: a vasúttársaság és a szállítmányozó cég logója kerül a mozdonyra.
A vezetőállásokban egy minifigura fér el kényelmesen. Mivel valódi ajtó nincs a mozdonyon, a figurákat a felnyíló tetőn át tudjuk elhelyezni. Ez egy kicsit furcsa, mert a tetővel együtt mozog az áramszedő is, sőt, ez fordítva is igaz: az áramszedőket állítva könnyen megmozdul a tető, azt érdemes lefogni közben.
A tető középső részét négy építőelem rögzíti, ezeket leszedve azonban egyszerre kiemelhető a tető, az oldalfalak és az ezekhez hozzáépített Powered Up elemtartó doboz, ami egyben a bluetooth alapú rendszer vevőegysége is.
A mozdony után a három kocsi összerakása jön. Ezek közül az egyik egy konténerszállító vagon. Maga a vasúti kocsi csak egy már-már bántóan egyszerű váz, amire azonban a két konténer egész jól rögzül.
A konténerek közül az egyik az autó által már a szettbe hozott bankos témába tartozik, egy óriási páncélszekrény. A másik konténerrel pedig egy sarkkutató hósiklót szállít, azaz egy újabb utalás ez egy másik LEGO CITY témára. Sajnos a hósikló és a raklapja nem ízesül olyan erősen a konténerhez, hevesebb játék során kieshet a helyéről (a vonat futtatása közben azonban nem fordult ilyen elő).
Az a sejtésem, hogy ezek a kontérnerek méretüket és használhatóságukat tekintve azonosak a LEGO CITY logisztika téma egyik legendás készletében feltűnő konténerekhez. Lehet, az alját kicsit át kell alakítani, hogy a rögzítésük is ugyanolyan legyen, de ez még így is szívmelengető figyelmesség a LEGO tervezői részéről.
A kocsik közül a legjobban a darukocsi tetszik. A gém igen magasra emelhető és nagyon nagyra nyitható, bár a belső része kieshet a foglalatból, ha túlságosan meghúzzuk. Arra is vigyázni kell, hogy a magasság és a hossz állításával összhangban a zsinórt is kiengedjük, feltekerjük.
A 360 fokban forgó daru, a méretes gém és hát a rakomány is indokolja a kitámasztást. Két oldalon egy-egy két ízben kihajtható támaszték stabilizálja a kocsit. Használata játék során is ajánlott, feldőlhet a kocsi, ha nincs megfelelően kitámasztva.
A fülkében épp, hogy elfér egy minifigura. Őt a tető és a szélvédő eltávolítása után tudjuk betenni. A darut két joystick-kal kezelheti.
A daru két oldalán lévő dupla ajtó szárnyai kinyílnak, mögöttük egy gépház-panel bukkan fel. Ez egy matrica, ahogy a daru hátulján lévő sávozás is. Bár én nem ragasztottam fel, a tekerentyűkön is van matrica, ami a tekerés funkciójára hívja fel a figyelmet.
Nem csak a konténereket, de három farönköt is pakolhatunk a daruval. A farönköket a vagonra lehet tenni tökéletesen egymás mellé, de ez nehéz. Közepükön ágak és egy rövid lánc által válnak a daru által is megragadhatóvá.
A vagon maga irtó egyszerű. Azt a hatást kelti, mintha az otthoni maradék építőelemeinkből megpróbáltunk volna valami használhatót építeni. Ettől még a célnak megfelel.
Az építést egy őrtorony zárja. Innen irányítják a logisztikai munkát. Nagy építőelemekből áll, néhány lépés és már készen is van. Ez nem jelent gondot, bár tartópillérei lehetnének stabilabbak.
A fülkéhez egy felhajtható létra vezet. Az ajtó belépve a vasúti pályánkat ábrázoló monitorokat, kávéfőzőt, forgószéket találunk. Bár a torony tetejének hátulja nyitott, a tetőt sem bonyolult levenni, hogy még jobban odaférjen a kezünk játék során.
Az irányítótorony hátulján egy elfordítható részletet találunk, ami a torony elején lévő jelzőlámpához kapcsolódik. Így tudjuk a lámpa helyzetét és ezzel a szerelvény felé mutatott színt változtatni.
A rengeteg jármű és funkció mit sem érne minifigurák nélkül. Hat figet kapunk: egy mozdonyvezetőt, egy darukezelőt, egy targoncást és egy, a toronyban dolgozó emberkét. Természetesen nem hiányozhat a sorból a pénzszállító autó vezetője és a hatodik egy tolvaj gazember. Utóbbi a készletre jellemző crossover-eket erősíti és az eljátszható sztorik sorát bővíti.
Ha végignézzük a szett különböző részeit, láthatjuk, a játszhatóság, a játékélmény, a játékba rejtett történetek sokkal fontosabbak voltak a termék megteremtésekor, mint az, hogy kockák tekintetében tartalmas készletet kapjunk. LEGO CITY tehervonatainál régen tűntek fel valódi vagonok, amiket a való életben is látunk: hosszabb autószállítók, oldalajtós vagonok, tartályvagonok, masszív hajókonténerek, szenes kocsik.
Ez egy felnőtt LEGO rajongó számára nagyon hiányozhat a készletből, s a vékonyka, rövid kocsik hiányérzetet hagyhatnak az idősebb felhasználókban. Viszont, kipróbáltuk a szettet rendezvényeinken is és azt kell mondjam: a gyerekek imádják! Remek stratégiának tűnik, hogy a játszhatóságon van a hangsúly: a különböző funkciók után nagy volt az érdeklődés, örültek a bemutatásuknak és a kipróbálásuknak és lelkendezve ismerték fel a más LEGO CITY altémákból érkezett részleteket.
Érdemes feliratkozni YouTube csatornánkra, ahol további érdekes LEGO rajongói tartalmakkal várunk titeket!
Az idősebb LEGO rajongók, esetleg a vasút iránt komolyabban érdeklődő gyerekek számára azonban némileg csalódás lehet ez a készlet, helyesebben az a tény, hogy a LEGO jelenleg nem kínál semmilyen bővíthetőséget. Tehervonatunkat nem tudjuk új, más kocsikkal hosszabbítani, de nagyobb ipartelep, rakodó, állomás sincs a termékkínálatban - csak a sínkészletek. Azokból viszont előbb-utóbb biztosan venni fogunk, miután megvan ez a szett, mivel a játék beindulásával adja magát a hálózat bővítése.
Az új LEGO CITY tehervonat ára 45-55 ezer forint körül alakul, ám számoljunk hozzá a költségekhez még 10 darab AAA eldobható vagy újratölthető elemet, esetleg egy-két sínkészletet. A készlet szuper karácsonyi ajándék lehet olyan gyerekeknél, akik szívesen építik meg saját ötleteiket is és már rendelkeznek más LEGO CITY készletekkel - a téma gyűjtését nem ezzel érdemes elkezdeni. Tinédzser és felnőtt rajongók számára inkább a remek személyvonatot ajánlom, vagy saját tehervonat építését. Habár, ha már van korábbi tehervonatos készlet is otthon, a 60198 jó bővítmény lehet.
---
Ezt a terméket a LEGO Hungária Kft. biztosította nekünk, ám ez semmiben sem befolyásolta a véleményemet és erre vonatkozó kérés tőlük sem érkezett.